vitanaaraustralie.reismee.nl

Nieuw Zeeland

13 mei ben ik na een hoop gedoe vertrokken naar Auckland (ik had me natuurlijk weer eens vergist in de tijd van de vlucht, kwam daar om 4 uur 's nachts achter, had maar 1 uur slaap gehad en heb toen Jeanet ongeveer uit haar bed moeten halen om me weg te brengen. Wat ze gelukkig en heel lief deed waardoor ik toch nog ruim op tijd was). Ik was de eerste die in Auckland aankwam. Luka zou 2 uur later aankomen en Madelon weer twee uur later. Ik ben toen in mijn eentje een beetje rond gaan wandelen in mijn winterkloffie, want het was toch echt al meteen een stuk kouder in nieuw Zeeland.  Uiteindelijk was de hele groep dan toch bij elkaar en zijn we met ze alle naar de skytower gegaan, waar van uit je over heel Auckland en omstreken kan kijken. Dit hebben we de volgende ochtend nog een keer gedaan zodat we de stad bij dag en bij nacht konden zien. Die zelfde dag (maandag) gingen we onze camper ophalen. Een echte mooie wicked camper, met prachtige graffiti schilderingen en de onwijs classy tekst: 'I quite the band so now I'm just playing with myself'. We wilden meteen door rijden naar de waitomo caves om daar te slapen, dit werd alleen iets moeilijker gemaakt doordat we totaal de verkeerde kant op reden. Maar uiteindelijk hadden we het dan toch gevonden. Onze eerste nacht hebben we daar in hef pikkedonker doorgebracht. Toch best spannend om met 3 meiden in het pikkedonker ergens langs de kant van de weg te staan terwijl er verder niemand is.  Dinsdag: eerste nacht hadden we overleeft. We wilden gaan raften in de caves maar dat duurde helaas allemaal net iets te lang. En toen kwamen we er ook nog eens achter dat we een lekke band hadden. Toen de man van wicked camper had gevraagd of hij moest uitleggen hoe we een band moesten vervangen hadden we allemaal blij 'nee hoor, we vinden wel iemand die het voor ons doet' geantwoord, in de veronderstelling dat we dat nooit zouden hoeven doen. Nu moesten we dus toch iemand gaan vinden aangezien we zelf niks konden. Gelukkig werkte er een aardige kiwi bij de caves die de band heeft verwisselend en aardig genoeg ook nog zijn muts had achter gelaten voor de koude winter nachten.  Hierna zijn we doorgereden naar rotorua, waar geisers zijn. Hele bizarre wandeling van anderhalf uur ongeveer tussen allemaal stomende massa's en gifgroen water en vooral veel stinkende modder poelen.  Na deze wandeling zijn we doorgereden naar lake taupo. Waar we wakker werden gemaakt door een man van de beveiliging omdat we niet mochten overnachten waar we stonden.  Woensdag: bij lake taupo hebben Luka en Madelon geskydived. Hierna zijn we door Tongariro National Park (waar het opeens vol begon te sneeuwen) doorgereden naar Palmerston North waar een vriend van Madelon uit Nederland tijdelijk woont.  Donderdag: tot ongeveer 3 uur in de middag zijn we bij JP gebleven, hebben we de stad bekeken en lekker uitgeslapen in een normaal bed.  Hierna zijn we doorgereden naar Wellington (hoofdstad van Nieuw Zeeland). Het was donker toen we aankwamen dus we wilden eigenlijk meteen een slaap plek vinden. Uiteindelijk werd het de wijk Brooklyn (klonk zo leuk), naast de plaatselijke kerk. Onder het mom van: bij de kerk is altijd iedereen welkom.  Vrijdag: voordat we naar de Ferry gingen, zijn we nog even naar het Tepapa museum geweest om de internationaal befaamde giant squid te zien.  Hierna gingen we op de boot richting Picton op het zuidereiland. De overtocht was zo mooi, lord of the rings achtige landschappen, dolfijnen en mooie baaien. Bij Picton aangekomen zijn we meteen doorgereden naar Nelson waar we hebben geslapen bij een voetbal veld.  Zaterdag: we werden wakker gemaakt met de iets wat late boodschap: 'you can't camp here overnight' van een vader van een van de voetbalkindjes. Maar aangezien we al weer wakker waren geworden konden we er vrij weinig aan doen.  We zijn door gereden naar het Abel Tasman National Park, waar de wandeling toch een beetje tegenviel. Doorgereden tot ergens tussen Abel Tasman en Franz Joseph gletsjer en toen de van ergens langs de highway gezet.  Zondag: bij de Franz Joseph gletsjer wilden Luka en ik heel graag een heli-hike doen. Omhoog naar de gletsjer met en helikopter, afgezet worden bovenop de gletsjer en dan met een tourguide wandelen en klimmen over en vooral ook door en onder de gletsjer. We zaten tot ons geluk weer bij Aziaten in de groep, hoewel we nu nog wel echt geluk met ze hadden omdat mijn camera het niet deed en zij allemaal foto's van ons wilden maken en wilden mailen. Dit leidde wel ertoe dat we op de grond door de sneeuw moesten kruipen, want dat zou een leuke foto opleveren. Het wandeling was echt zo vet. We werden door allemaal onwijs smalle spleten gejaagd tussen twee ijswanden in. We moesten door holen en langs meters hoge lichtblauwe ijsmuren. Na deze geweldige ervaring zijn we met z'n 3e naar de hotpools gegaan om op te warmen en daarna naar het huis van de tourguides om een drankje te doen en omdat we daar onze camper in te tuin konden zetten zodat we niet meer naar een plek hoefden te zoeken.  Maandag: op maandag zijn we van Frans Joseph doorgereden naar Queenstown. Wat echt ontzettend mooi tussen de bergen en aan een meer ligt. Queenstown is ook gewoon echt een heel leuk stadje en volgens mij kan je er ook heel leuk stappen maar dat hebben we niet uitgeprobeerd. Wel heeft Luka de beste burger van de wereld gehad daar, wat toch alweer een ervaring opzich was.  Dinsdag zijn we doorgereden naar Milford Sound over een weg die echt een van de mooiste wegen ooit is. Bergen met watervallen overal, meren, bos, echt prachtig. Milford Sounds bleek alleen echt te bestaan uit 10 mensen en een kolonie pinguïns. Het was ook nog eens pokkenweer.  Woensdag:  bij Milford Sound kan je hele mooie cruises maken, dus Madelon en ik besloten het er dan maar van te nemen en een cruise te maken. Het was nog steeds rot weer, maar volgens de lokale bevolking was het dan alleen nog maar mooier. En dit bleek ook wel echt waar te zijn. De bergen lagen tussen en achter mist dus het landschap werd heel mysterieus plus er waren ontzettend veel watervallen waardoor het net leek alsof ze aan het huilen waren. Nadat we ook nog zeehonden hadden gezien was de dag compleet. Na de cruise zijn we meteen doorgereden naar lake Tekapo. Dit was de langste rit, 6 uur ongeveer.  Donderdag: doorgereden naar Akaroa. Daar hebben we Shah gezien, die vanaf de 3e bij me in de klas heeft gezeten. Heel gek en leuk om hem te zien aan de andere kant van de wereld.  Vrijdag: dag van de dolfijnen tour. Zwemmen met dolfijnen terwijl het buiten ongeveer 10 graden was.  Madelon en ik hadden geboekt, wetsuit aan, handschoentjes aan, mooie schoenen aan en op de boot. Helaas hadden de dolfijnen er vrij weinig zin in en hebben we ze dus niet gezien, laat staan er mee gezwommen. Heel erg balen natuurlijk! We hebben nog even in een cafeetje gezeten om ons verdriet weg te drinken, waar opeens alles begon te schudden. Heel kort maar, dus het leek net alsof het een vrachtwagen was die langsreed. Maar het was toch echt een aardbeving vanuit Christchurch. 5.2 op de schaal van Richter.  Later zijn we doorgereden naar Christchurch. Zaterdag moesten we de camper inleveren, we vonden het dus wel een goed idee om er eerder te zijn zodat we de stad konden bekijken.  Zaterdag hebben we vrij vroeg de camper ingeleverd en zijn we de stad in gegaan. Christchurch is echt een soort spookstad geworden door de aardbeving van 8 maanden geleden. Heel veel gebouwen zijn ingestort en het hele stadscentrum is afgesloten. Het was ook echt een hel om een hostel te vinden, want elk hostel dat genoemd werd in de lonely planet was gesloten door instorting. Eigenlijk was er dus echt geen ruk te doen. Ze hebben wel leuk containers naast elkaar gezet en daar winkeltjes en kofietentjes in gebouwd. Maar dat is ook de enige plek in Christchurch waar leven is.  Zondag zijn we toen weer terug gevlogen naar Melbourne. Luka is naar broome gevlogen en die zie ik pas weer in Indonesië.  Verder hebben we ongeveer 3000km gereden, hebben we het noorder en het zuider eiland gezien, hebben we 2 weken lang geslapen in een drie persoons camper die toch echt niet voor 3 personen gemaakt was, hebben we 80 gereden terwijl de klep van de achterbak nog open stond, hebben we 2 weken lang het kabeltje voor de ipods met heel veel liefde moeten behandelen en hebben we vooral heel veel lol gehad.  Melbourne was geweldig. We sliepen bij een kennis van Madelon in huis. Dus dat was sowieso relaxt. We zijn twee dagen de stad in geweest, hebben 2 uur gewacht op pinguins die niet kwamen opdagen, zijn wezen stappen, hebben heel veel sushi gegeten en hebben we een dag rond geslenterd op de markt en echt geweldige yoghurt gegeten. De andere twee dagen hebben we uitgerust en the lord of the rings gekeken, want dat was toch echt een must na nieuw Zeeland.  Nu zijn we in onze nieuw wicked camper met zijn tweeën op weg naar de great ocean road en de grampians. Deze camper is hand geschakeld, kraakt en is echt een stuk ouder dan de vorige. Maar zolang hij het deze 4 dagen nog maar doet is het prima.  Liefs vanaf de great ocean road

Khaoula

Wooow super leuk Viet! Helemaal niet meer gewend aan de kou lees ik haha! Heel veel plezier nog met je reis en jammer dat ik er niet ben als je weer terug bent omdat ik dan zelf op vakantie ben.. Maar maak lekker veel foto's en schrijf wat vaker, dan weet ik toch wat je allemaal uitspookt daar aan de andere kant van de wereld :p

Elizabeth

Hi meissie,

Ik wist helemaal niet dat je een blogs aan het bij houden was :-)

Nu weet ik zeker alles over NZ! Have fun in Indonesie!

Liefs,
Elizabeth